WWOOF dagboek 19 t/m 21 feb

21 februari 2014 - Canberra, Australië

19/2 WWOOF huis 22:05

Vanochtend stond ik op met een beter gevoel dan gisteren. Ik ontbeet samen met de fransen, terwijl zij hun croissants in de koffie doopten genoot ik van mijn kommetje cornflakes. Haha, zelfs hier is het culturele verschil te merken. Ik trok een shirt aan met korte mouwen want het was warm buiten, eerder zelfs benauwd. Ik begon de dag met het plukken van basilicum. Daarna plukte ik weer bloemetjes (in de mooiste kleuren en ze smaken nog goed ook :p), vervolgens weegde ik de sla af en vulde de slazakjes. Daarna was het tijd om mint te plukken en moest er ook nog meer basilicum worden gehaald. Eerder dan verwacht waren we klaar dus ik hielp Hideko met het koken van de lunch. Zij en Dave hadden die dagen ervoor gevist dus een vis was deel van de lunch. Voor mij als niet-fan van zeedieren hadden ze ander vers vleesbeleg, echt een verademing na al die rijst en noedels in Thailand. Als toetje hadden we pavlova met fruit, een typisch Australisch dessert en superlekker maar mierzoet. Na de lunch begon het keihard te regenen en waaien, op het laatst was er onweer. Ik dook mijn bed in om een paar filmpjes op YouTube te kijken en vervolgens te slapen. Een paar uur (!) later werd ik wakker gemaakt door Ricky omdat we weer moesten werken. Blijkbaar was ik meer vermoeid dan ik dacht en had ik de wekker gemist. Snel de werkkleding aan en richting de kassen. We moesten tomatenplanten vastbinden aan houten palen zodat ze de lucht in konden groeien. Na een halfuur begon het weer keihard te stormen. Net voordat we klaar waren hield het gelukkig op en toen we naar buiten liepen zagen we twee hele regenbogen, met de bergen op de achtergrond zorgde dat wederom voor en magisch beeld. Na het werken kletsten we wat na met hideko en Dave om vervolgens naar ons WWOOF huis terug te keren. Gelukkig liep ik samen met Janny, het franse meisje, terug want het was aardig donker onderweg. Wie weet springt er ineens een kangaroe op je pad. Ik sprong snel onder de douche, dronk een kopje thee en dook in bed.

20/2 WWOOF huis 21:07

Vanochtend ging het opstaan minder makkelijk dan voorheen. Buiten was het enorm afgekoeld door de regen van gister en mijn bed was enorm comfortabel, geen goede combi voor een snelle ochtend spirit. Bovendien voelde ik me minder fit dus daar kreeg ik ook al weinig energie van. Ach, gaan met de banaan dus jas aan en richting de boerderij. Ik begon weer met het plukken van bloemetjes en paksoi. Hierna volgde ik het gehele proces van de slazakjes; plukken, wassen, centrifugeren (in wasmachines haha), wegen en inpakken. Best interessant, het proces van voedsel os een van de dingen waar je nooit bij stil staat als je het koopt. Daarna was het tijd voor de lunch en dook ik gauw mijn bed in. Pfoe, ziek dagje vandaag. Ik kreeg de rest van de dag vrij zodat ik bij kon komen. 'Your health is the most important!' Ik heb echt lieve host mensen. De rest van de dag spendeerde ik in bed. S avonds ontmoette ik een nieuwe jongen, Chris uit Duitsland. De fransen waren na de lunch vertrokken dus we waren met zn drieën. We kletsten wat en lachten erop los, Duitsers en Nederlanders; goede combi. Toen zij daarna weer gingen werken voelde ik me enigzins opgelaten. Ik skypte nog even met thuis en dook daarna gauw mijn bed in zodat ik morgen wel weer de hele dag kan werken.

21/2 WWOOF huis 22:17

Vanochtend werd ik gelukkig fitter wakker, ik nam mijn laatste antibiotica (yes!) en dook in mijn werkkleding. Ik ontbeet met yoghurt terwijl Chris van een veel te volle kom cocopops genoot. Nu ik niet op de Fransen hoefde te wachten (zij hielden altijd de badkamer bezet) was ik ruim op tijd klaar. Er volgde een drukke werkdag omdat we zowel voor vrijdag als zaterdag moesten plukken. Er waren niet veel bloemen vandaag, dat krijg je met een natuur product. Des te meer tijd was er over voor basilicum en paksoi. Dit laatste plukten we in een kas. Megaheet maar omdat de paksoi daar beter groeit waren ze veel groter en dus waren we sneller klaar. Vervolgens wogen we basilicum af en vulden we slazakjes. We deden een competitie wie kon gokken hoeveel slazakjes we konden vullen, het waren er uiteindelijk veel meer dan verwacht: 191 stuks. Na het werken maakten we alles schoon om vervolgens aan te schuiven voor een heerlijke lunch; gegrilde worstjes en groenten. Daarna deed ik een poging tot een powernap maar we hadden niet genoeg tijd, ach in bed liggen is ook uitrusten. Tegen half 4 liepen we weer richting de tuin om honderden slaplantjes te planten in de brandende zon. We eindigden de werkdag met het vullen van aardappelzakjes van 1kg -veel te weinig voor in Nederland, ruim genoeg voor hier-. Na het werk kletsten we wat na met Hideko en Dave en aten we heerlijke tosti's. Daarna haalden Ricky en ik onze fotocamera's op om de zonsondergang vast te leggen. Er volgde een melige fotoshoot en we schoten plaatjes van de kangaroes. Tenminste, dat probeerden we want ze vonden het leuk om verstoppertje te spelen. De meeste van mijn foto's zijn dus zoekplaatjes! Hierna liepen we weer terug naar 'ons' huisje voor wat gezelligheid en het regelen van feitelijke zaken (volgende adres, tickets e.d.). Het reizen hier is datgene waar mijn geld naar toe gaat, Australië is groot dus vervoer is duur. Na een verfrissende douche ging ik naar bed.

21/2 WWOOF huis 22:17