Afscheid in Canada & Aankomst in IJsland

10 juli 2014

Dinsdagochtend werd ik pas rond half negen wakker. Gerrian had me wat langer uit laten slapen, iets wat wel fijn was aangezien ik een lange dag voor de boeg had. Ik at snel een ontbijtje want het werd zeker ook een drukke dag. Gerrian ging met Jude vooruit naar zijn voetballes. Myra was het hier niet mee eens en krijsde alles bij elkaar dus ik besloot er al gauw achteraan te gaan. Eenmaal in het fietskarretje was ze overigens wel stil dus ging ik maar voor een extra lang rondje om de tijd wat vol te maken. Bij het voetbalveld bleek Jude een enorme stap te hebben gemaakt want hij was vrolijk aan het meedoen met de rest van de club. Gerrian kon dus met Myra naar de kinderknutselclub ernaast. Na even spelen en Jude bewonderen gingen we terug richting huis. Ik reed met Jude nog even naar de bibliotheek om hier nog wat boeken te halen en te lezen. Eenmaal thuis bleek Myra net te slapen en begon ik met Jude met het maken vaken chocolade aardbeien dat na een tweede chocoladesmeltpoging lukte (ach, hadden we even later nog chocolademelk). Na dit prutsen en smikkelen pakte ik boven mijn allerlaatste spullen in. Met mijn zwaarste tas tot nu toe (souvenirs?) liep ik naar beneden. Lang voor een afscheid van het huis was er niet want we reden door naar de Green Door om met een lunch hier mijn verblijf te eindigen. Na een toeristische route (lees: verdwaald..) kwamen we aan bij dit vegetarische/veganischtische buffetrestaurant waar Joel al zat te wachten. Ik at echt voortreffelijk en ook de anderen smulden mee. Een dikke knuffel voor Joel die aan het werk ging en toen reden we door naar het vliegveld. Ik dumpte gauw mijn bagage maar bleel nog alle tijd van de wereld te hebben voor mijn werkelijke vertrek. Na een dik half uur vliegtuigjes kijken met de kids was het dan toch echt tijd voor een lastig afscheid. Een hele dikke knuffel en zwaar tot ziens voor de kids en Gerrian om vervolgens met tranen in mijn ogen naar de veiligheiscobtrole te lopen. Vervolgens snelde ik door naar dr gate waar bleek dat mijn vliegtuig een dik half uur vertraging had. Tijd voor koffie dus en genieten van de eerste helft Germany-Brazil die natuurlijk erg verassend was. Drie kwartier later dan gepland mocht ik daadwerkelijk boarden. In het vliegtuig had ik meer oog voor de mini-tv'tjes dan al het andere om mij heen. Na het opstijgen keek ik nog wel even naar buiten hoor maar ik werd meer geentertaind door de voetbalwedstrijd (overigens net zoals 60% van het vliegtuig). Anderhalf uur later landde ik na een fijne vlucht in Halifax waar ik ruim de tijd had om over te stappen. Ik bezocht alle nutteloze winkeltjes tien keer, kocht een megasmoothie als avondeten en plofte bij de Gate neer met mijn boek. Om tien uur mocht ik eindelijk boarden. Het vliegtuig bleek echt superchill en megaluxe, inclusief usb-plugs en moderne tv's. Ik besloot overigens van dit laatste geen gebruik te maken want aangezien er niemand naast mij zat (ik had drie stoelen tot mijn beschikking) had ik alle ruimte en weinig afleiding dus de beste omstandigheid voor een nap. Afgezien van het lawaai en de turbulentie dan. Ik sliep in totaal ongeveer twee en een half uur en kwam dus even later erg duf in Ijsland aan. Vanwege het tijdsverschil begon hier de morgen al dus ik zette mijn lichaam om in de 'overleef deze dagmodus' om zo een jetleg te voorkomen.

Na het oppikken van mijn bagage stapte ik in mijn van te voren geregelde bus waarmee ik even later bij mijn hostel aankwam. Hier kon ik niet inchecken maar gelukkig wel mijn bagage kwijt. Ik besloot de stad Reykjavik te verkennen die overigens nog sliep. Zo rustig op straat, bijna eng. Na wat wandelen en een korte supermarktstop kwam ik bij de toeristeninfo waar ik maar meteen de tours voor de komende dagen boekte, wel lastig kiezen hoor. Toen alles was geregeld liep ik door naar een cafeetje om hier te ontbijten. Na een kopje thee en havermoutpap had ik genoeg energie om weer even door te kunnen en liep ik naar de bekende kerk in de stad. Reykjavik zelf kwam al wat meer tot leven, vooral meer toeristen waren op pad. Binnenin de kerk bleek het supermodern. Heel kaal maar met een tof orgel die net op dat moment bespeeld werd. Op internet had ik gelezen dat het uitzicht vanaf de toren erg vet was dus ik kocht een kaartje en nam de lift naar boven. Niks bleek minder waar, wat een bijzonder en mooi uitzicht over de stad. De felgekleurde daken met op de achtergrond de groene heuvels, zwarte bergen en de zee. Echt een plaatje. Na wat foto's schieten en genieten van de natuur die overigens in de bus ook al veelbelovend leek (vulkanisch gesteente maakt de grond echt interessant) liep ik weer naar beneden voor nog een toeristisch rondje door Reykjavik. Het barst hier van de fancy winkeltjes, maar goed dat er niks meer in mijn backpack past! Ik liep door naar de bibliotheek want ik was aan wat computertijd toe, even bloggen om mijn mega achterstand wat weg te werken. Na een uurtje tikken verplaatste ik mijzelf toch maar weer naar buiten, internetten kan ik thuis wel weer. Vanwege het gure weer buiten dook ij al gauw weer naar binnen en bracht ik een bezoek aan het Art Museum. Deze was vol net moderne kunst, soms bijna onzin kunst maar gelukkif ook wat interessante exposities. Na hier wat rondgewandeld te hebben kreeg ik wat honger en op de terugweg stuitte ik op een beroemd hotdogkraampje die erg bekend is in Reykjavik. Ik sloot dan ook aan in de rij en at even later dit typisch ijslandse maaltje. Niet heel erg speciaal, wel lekker. Ik vervolgde mijn weg terug naar het hostel, deed nog wat boodschappen bij de goedkoopste supermarkt die nog mega duur was en haalde een sjaal en muts bij een tweedehandswinkeltje. Het is namelijk echt heel koud hier en met mijn tours op de planning moet ik over warme kleding beschikken. Eenmaal in het hostel mocht ik bijna inchecken, ik genoot van een cappucino en kreeg toen eindelijk de sleutel naar mijn kamer. Hier bleek ik een van de eersten te zijn, ik claimde snel een fijn bed, pakte wat spullen uit en sprong toen gauw in bed voor een dutje. Twee uur later ging mijn wekker zodat ik nog wat van mijn avond kon maken. Ik nam een heerlijke douche om echt wakker te worden en at een simpele maaltijd (soep en brood joehoe). Het relaxen werd wat opgeschrikt door een mailtje vanwege de cancelling van de tour van donderdag. Ik sjeesde meteen naar de receptie om het een en ander uit te zoeken zodat ik wel wat kon doen morgen. Gelukkig was de receptioniste superaardig, terwijl ik in de gemeenschappelijke ruimte van de eerste helft van dé voetbalwedstijd regelde zij een nieuwe tour voor mij. In de rust bleek alles gefikst, ik snelde naar de supermarkt voor een toetje en keek vervolgens de spannende wedstrijd af. Wel wat maf want ik was een van de twee echte Nederlanders. Niet zo fanatiek als voorheen dus, wel gezellig met alle backpackers. Na wat condoleances na de wedstrijd (haha) liep ik naar boven om weer mijn bed in te duiken. De tas ingepakt voor de tour van morgen. Even weer wat energie opladen om de komende dagen op avontuur te kunnen!

1. Mama:
    11 juli 2014
    Wat hebben Gerrian en Joel veel voor je gedaan, super lief. Gelukkig komen ze naar nederland voor sinterklaas. Verwentijd! De laatste dag is ingegaan. Ik hoop dat je veel op stap bent en dat dit een mooie dag mag zijn. Tot morgen meissie xxx
  2. Papa:
    11 juli 2014
    Broodje hot dog? Zeker weten ?
    Misschien toch gewoon een fishburger in een ander jasje.
    Morgen ben je weer terug.
    Veel plezier nog op je laatste "buitenlanddag" voorlopig.