Week 4 in Canada (part 2/2)

10 juli 2014 - Ottawa, Canada

Nadat ik vrijdagmorgen heerlijk had ontbeten met een kommetje havermoutpap (hoera, er is weer melk!) pakte ik gauw mijn tas in om op pad te gaan. Terwijl Myra in bed werd gelegd liep ik namelijk alvast naar de bus om een paar uur eerder dan de rest bij het Civilization museum te zijn. Zo had ik rustig de tijd om wat serieuze exposities te zien. Tof om even wat over de cultuur en het onstaan van Canada te leren. Het museum was super modern en alles schoon, nieuw en dus zeer aantrekkelijk. Toen ik tegen half een een telefoontje kreeg dat de rest er aankwam plofte ik met een kopje koffie op een bankje en had ik contact met het thuisfront dankzij de gratis wifi. Tegen half twee was Gerrian er met de kids, we lunchten samen (soep met brood) en gingen vervolgens het kindergedeelte in. Ik denk het mooiste museum voor kids dat ik ooit heb gezien. Het was een soort nabootsing van allerlei plekken in allerlei verschillende landen. De kinderen kregen ook een paspoort die ze overal af konden stempelen en er waren megaveel dingen om te doen en te leren. In het minitheater maakten we onze eigen show, we sopten het schip, kochten tulpen en kaas op de markt, werden door Jude bediend in het restaurant, zaten op een kameel, reden op een motor, speelden poppenkast, deden een vlietuigjesrace en ga zo maar door. Voordat we naar huis gingen bezochten we nog even een sneeuwexpositie en een bootexpositie in het volwassen gedeelte. Echt heel moe reden we terug naar huis waar Joel gelukkig het eten al klaar had staan. Toen de kinderen naar bed gingen vroeg Joel of ik nog een keer mee wou naar Mer. Blue, de plek met bevers. Natuurlijk wou ik deze best nog een keer spotten dus even later kwamen we met de auto op deze natuurplek aan. We liepen wat rond, zagen al gauw een megaschildpad en kwamen uiteindelijk aan de andere kant een bever tegen. Jaaaa, een échte wilde bever. Via een klein paadje door het bos liepen we terug naar de auto. Een kwestie van heel veel muggen ontwijken dus er was meer sprake van een sprintje naar huis. Ik dook redelijk vroeg in bed want het was weer een lange dag geweest.

Zaterdag werd ik later dan verwacht wakker. Ik had een hardlooprondje gepland dus snelde naar beneden om iets naar binnen te proppen terwijl Jude en Joel french toast aan het maken waren. Na het ontbijt nam ik Jude mee naar de bibliotheek. Eenmaal terug thuis deed ik snel mijnhardloopschoenen aan om toch een rondje te lopen. Het ging niet echt fantastisch maar goed, lopen is lopen. Op het eindd kreeg ik support van Jude aan wie ik beloofd had dat hij een stuk mee kon fietsen. Dat werd een kort laatste rondje haha. Eenmaal terug thuis at ik buiten heerlijk wat fruit. Toen Myra wakker was sprong ik onder de douche om vervolgens beneden te lunchen. Vandaag stond in het teken van voetbal dus na het lunchen werden de tassen ingepakt, oranje shirtjes aangedaan en vlaggetjes getekend. In vol ornaat reden we naar de pub, bang dat dit wel eens de laatste wedstrijd kon zijn. Na een zenuwslopende lange strijd bleek dit gelukkig niet waar dus even later zaten we blij terug in de auto naar huis. Thuis was het kinderbedtijd, ik kletste erna nog wat met Gerrian en dook achter de computer om nog het een en ander te regelen.

Zondag ontbeten we heerlijk met poffertjes, ik kom echt tonnetje rond thuis zo. Na het ontbijt bouwde ik met een drukke Jude een vliegveld van blokken. Heerlijk om af en toe even kind te zijn. Toen Myra in slaap was pakte ik echter megasnel al mijn spullen bij elkaar want niet veel later werden we door een vriendin van Gerrian opgepikt, ik kreeg namelijk een dagje Spa als afsluiting van mijn lieve nicht. En of het heerlijk was. Even een dagje zonder het kleine grut in de meest luxe spa ever, compleet met infinityzwembad, waterval, steenbedden en de meest uiteenlopende sauna's. Ondanks dat we lang moesten wachten op de lunch was die wel superlekker. Tegenvier uur was het tijd om terug te gaan. We haalden nog aardbeien en koffie op de terugweg en reden toen echt naar huis waar de arme Joel buiten alles al weer klaar had staan. We aten burgers van de barbecue. Echt bommetjevol was ik na het eten. Toen Jude en Myra sliepen keek ik met Gerrian en Joel een deel van een film in de kelder. Lekker laat en heerlijk relaxt dook ik in bed.

Maandag werd ik vroeg wakker gemaakt door Jude, mijn lichaam had er nog geen energie voor. Gelukkiglagen mijn kleren klaar en stond ik al gauw beneden want we zouden naar Cora's gaan voor ontbijt, een fancy zaakje (mede mogelijk gemaakt door opa en oma, bedankt!!) De eerste locatie bleek gesloten, aangezien Joel naar zijn werk moest kon hij niet meer mee. De tweede locatie was gelukkig wel open dus even later zaten we aan tafel. Het kiezen was echt superlastig, alles zag er zo lekker uit en overal za. Een megadosis vers fruit bij. Eenmaal besteld kwam het overigens wel verbijsterend snel. Het was superlekker maar dondersvullend. Ook Gerrian en Jude smulden van het eten, Myra had er niet zo'n zin in op deze vroege morgen. Na wat regen stapten we in de auto terug naar huis. Hier werd Myra snel in bed gelegd, Jude was ook niet helemaal fit en keek in de kelder met Gerrian een film. Ik deed een poging tot het sorteren en inpakken van mijn spullen, maakte alvast appels klaar voor bakplannen met Jude en facetimede nog even met mama. Toen Myra weer wakker was kreeg zij ook wat eten naar binnen. Jude at een broodje en Gerrian en ik namen een beschuitje met aardbeien. Na de lunch was Jude erg aan een dutje toe en ging hij dus met Gerrian naar boven. Ik nam Myra mee voor een rondje op de fiets, we reden naar de supermarkt voor wat laatste boodschappen voor in het vliegtuig en gingen met een grote omweg terug naar huis. Hier werd Jude weer wakker gemaakt en toen iedereen weer genoeg energie had stapten we in de auto naar Cosmic Adventures, een soort van Ballorig. Hier rende ik even met Jude doorheen (echt niet gemaakt voor mijn lengte haha) om na een uurtje weer terug te gaan naarhuis. Iedereen niet zo fit dus prima om niet zo lang op pad te zijn. We haalden nog even koffie en toen werd ik met Jude bij de bushalte afgezet zodat we met de bus naar huis konden, dat was Jude beloofd. Best handig zo'n 'klein' jongetje mee want in de drukke bus stapte meteen iemand op voor ons. Er volgde een kort fijn ritje naar huis, compleet met marcheren door de straat. Eenmaal thuis bakte ik met Jude appelflappen. Terwijl die in de oven zaten kwamen er ineens tig brandweerauto's voorbijrijden. Na een kort bezoekje van de buurman stapten we als ramptoeristen op de fiets om de buurt eens te verkennen. Twee straten verderop bleek een brand te zijn geweest maar alles was inmiddels onder controle. Wel absurd veel brandweer/politie voor zo'n klein ongeval. Ik denk wel vijftien eenheden in totaal. We fietsten gauw weer terug naar huis om hier een eigen brand (verbrande appelflappen) te voorkomen. We aten een soort lasagne en nadat ik gedoucht was konden we genieten van de appelflappen die onverwachts echt goed gelukt waren. Jeej. Jude en Myra werden naar bed gebracht, toen zij beiden eindelijk sliepen gingen Gerrian en Joel nog even met zijn tweetjes op stap (nu het nog kon). Ik pakte mijn tas helemaal in, wat een opluchting dat hij dicht kon. Toen Joel en Gerrian weer terug waren keken we in de kelder de film af, vervolgens dook ik voor de laatste keer op mijn kamer in bed. Ik besef nog steeds niet dat ik alweer weg ga, gelukkig mag ik nog even de backpacker uithangen.

1. Mama:
    11 juli 2014
    De buurman?! Ja maar goed dat Ijsland er nog achteraan komt. Xxx
  2. Papa:
    11 juli 2014
    Backpackers en ramptoeristen, geen gelukkige combinatie.