Avonturen in IJsland

11 juli 2014 - Reykjavík, IJsland

Bam. De laatste dagen zitten erop. En of ik mijn reis even goed heb afgesloten.

Gister ging de wekker een partijtje vroeg, om kwart voor zeven welteverstaan. Dat voelde overigens als 4 uur 's nachts maar eigenlijk moet ik zo niet denken. Goed. Opgewekt schoot ik in de kleren die al klaarlagen en liep ik met mijn backpack naar beneden. Hier werd ik niet veel later opgepikt door een oude blauwe minivan. Het bleek dat we met eeb klein clubje waren dus een grote tourbus was niet nodig. Er stond een hele lange trip op de planning (13 uur) dus we gingen gauw op pad. We reden een paar uur voor we onze eerste tussenstop hadden bij een soort landschapiets vol met lava met daaroverheen een groene moslaag. Echt supervet om te zien. In de van keek ik overigens de hele weg al mijn ogen uit want IJsland is echt prachtig, de vulkanische heuvels en velden zijn zo bijzonder. Het deed me stiekem af en toe een beetje denken aan Nieuw-Zeeland met zijn groene heuvels. Overigens is hier geen boom te bekennen, toch iets anders dus. We hadden nog een kleine koffiepauze en na een pauze bij een waterval (niet zo bijzonder na Niagara, wel mooi hoor) kwamen we aan bij de hoofdattractie van vandaag. Vanuit de verte zagen we de besneeuwde bergtoppen al aankomen, langzaam werd een gletsjer zichtbaar met een betoverend verschijnsel ervoor: the Glacier Lagoon. Wauw met een hoofdletter W, echt een hoogtepuntje van mijn reis. Aangezien de zon inmiddels doorgebroken was hadden we zicht op dit meer met zijn drijvende ijsblokken. Af en toe kwam er een zeehond koekeloeren en er vlogen megaveel meeuwen rond. Nadat we onze kaartjes voor de boot hadden gekocht was er wat tijd om rondom het meer te lopen en dit natuurverschijnsel te bewonderen. Na een half uurtje stapte ik met de anderen op de boot/wagen (zo eentjedie kan varen en rijden) en we reden even later het meer in. We vaarden tussen de ijsblokken door enkregen wat achtergrondinformatie, ook mochten we halverwege een deeltje ijsblok proeven. Echt onbeschrijfelijk vet om zo dicht bij de blauwgekleurde, witte en doorzichtige blokken te zijn. In het water was erg goed te zien dat ze ook superdiep gingen. Na de boottocht liep ik nog even terug naar de rand van het meer om hier nog even een 'aangespoeld' ijsblok te bewonderen. Vervolgens dronk ik een kopje koffie om tegen half vier weer in de auto te stappen. We zette de terugweg voort en maakten nog een aantal toeristische stops. Eerst bij een toffe rivier en even later bij een waterval waar je achterlangs kon lopen. Okee, dit was toch wel echt tof ook. Vanwege het opgeklaarde weer was het zicht op de terugweg wat beter en konden we meer bergen en vulkanen zien. De tourgids gaf ons superveel informatie, al moet ik zeggen dat het merendeel van de groep meestal lag te pitten. Rond half tien werd ik bij mijn hotel afgedropt waar ik meteen doorliep naar mijn kamer. Ik pakte de tas in voor de volgende dag en maakte mij klaar voor bed. In slaap komen was nog een hele opgave, ondanks de drukke en lange dag was mijn lichaam nog niet in ruststand en ook opkomende keelpijn hielp niet echt mee.

Uiteindelijk viel ik toch in slaap want vanochtend werd ik weer door de wekker wakker (sorry alle kamergenootjes). Ik kleedde me om, at in de keuken een ontbijtje die me niet echt smaakte en liep door naar beneden waar mijn tourbus al stond te wachten. Was hij nog vroeger dan ik, bijna onmogelijk haha. Ik werd meteen begroet door een vrolijke jonge gids en stapte in het busje. Groter dan die van gister maar nog steeds geen megabus, echt wel fijn zulke persoonlijke tours. Nadat we alle anderen hadden opgepikt bij de verschillende hotels reden we naar de grot waar ik vandaag doorheen zou lopen. Onderweg stopten we bij een plek waar ze hier vissen droogden. Letterlijk duizenden vissen hingen in de buitenlucht te wachten tot ze klaar waren voor gebruik. Geloof me, de stank was bijna niet te harden. Ik ben niet bepaald een visliefhebber, gadverdamme. Wel leuk om te zien maar ik was opgelucht toen we weer verder reden. We stopten vlakbij de grot. Hier kregen we handschoenen en zaklantaarns om vervolgens na een paar minuten lopen de grot binnen te klimmen. Er volgde een gave tour door de grot die gevormd was door lava. We zagen stalagtieten en stalagmieten maar ook bijzondere vormen door de druk van de lava. De gids had erg veel humor. Af en toe was het best zwaar want de grot werd soms supernauw door rotsblokken of gewoon het feit hoe de lava de grot gevormd had. Tot twee keer toe moesten we echt plat op de buik liggen, gelukkig hadden we helmen op want mijn helm werd echt mijn beste vriend. Na ongeveer andehalf uur bezichtigen en rugtraining kwamen we weer uit de grot. Buiten regende het aardig hard dus iedereenzat snel weer in het busje. Op de terugweg maakten we gelukkig een lekkerdere stop, namelijk bij een plaatselijk bakkerijtje. Hier genoot ik van typish ijslandse cake een een kopje koffie. Ik kletste wat met andere reizigers en had veel lol met de gids. Eenmaal terug in reykjavik werd ik op een andere bus gezet, ik ging namelijk naar de Blue Lagoon. Een dik uur later kwam ik bij deze spa aan die verhit wordt door de geothermische energie blabla (lastig te onthouden soms haha). Ik verwende mezelf met het iets luxere pakketje en liep even later het paradijs in. De Blue Lagoon is echt letterlijk een blauw meer, met water dat sulfir bevat. Ook waren er kleiboxen aan de zijkant waar je jezelf mee in kon smeren. Ik genoot twee en een halfuur in deze spa. Relaxte in het water, vermomde mezelf als kleimonster, maakte gunstig gebruik van de sauna's, sliep half in de ligstoelen, dook weer het water in, gebruikte een kleimasker onder het genot van een smoothie en dook toen met liters cremespoeling onder de douche (dat zoute water is niet heel bevorderlijk voor je haar). Eenmaal afgedroogd gebruikte ik mijn gekregen proefflacons om zo helemaal zacht weer de spa uit te lopen. Het was nog heerlijker dan dit klinkt. Ik stapte in de bus terug naar Reykjavik waar ik direct na aankomat regelde dat ik mijn geld van de gecancelde tour terugkreeg. Opgelucht liep ik door naar het hostel waar ik de bus voor morgen regelde om vervolgens mijn tas in te pakken. Daarna was het tijd voor het laatste avondmaal (brood met soep, echt in stijl dit). Ik babbelde nog wat met een aparte jongen die er wat grappige meningen op nahield en liep vervolgens snel door naar mijn kamer om hier wat te bloggen. De wekker gaat morgen intens vroeg, 4 uur om precies te zijn. Ik hoop dat ik zo een beetje kan slapen want er staat een energieslopende dag op het programma.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet besef dat het zo echt voorbij is. Zes maanden zo pats boem over. Eens zien wat ik morgen denk als ik eenmaal in dat vliegtuig zit!

1. Papa:
    12 juli 2014
    Reuze mooi programma nog op Ijsland.
    Je hebt het mooi tot het laatste moment !
    X