Surfen!

27 april 2014 - Byron Bay, Australië

Vandaag was een feestje. Een en al tof. Een en al genieten. Vanochtend werd ik net voor mijn wekker wakker, ik pakte snel al mijn spullen bij elkaar en at snel een ontbijtje. Ik flanste snel een meeneemlunch in elkaar en relaxte nog wat in de lounge toen mijn mobiel ging. Even was ik bang voor een annuleeractie van de surforganisatie. Niets was minder waar, ze waren er al (te vroeg) dus ik kon al in de minibus stappen. Even later gingen we op pad, we haalden nog wat anderen op bij andere hostels en kwamen toen aan bij de surfwinkel. Eerst kregen we een korte uitleg, kostbare spullen werden achtergelaten en we sprongen in een ander busjes richting het strand. We waren met een groep van zo'n twintig man, tot mijn grote verbazing nagenoeg alleen maar meisjes. Alleen maar handig dacht ik zo. Ook was er een Nederlands meisje, Mandy, die me zwaar bekend voor kwam maar ik wist niet meer waarvan. Na een kort gesprek beseften we dat we elkaar al in de Blue Mountains hadden gesproken. Zó toevallig al die reunietjes hier en daar.

Goed, terug naar het surfen. Ik dacht dat we op het strand van Byron gingen surfen maar we reden steeds verder en stopten dus bij een strand iets verderop. We stapten uit, kregen een surfshirt en surfboard en liepen richtinf het strand. Of beter gezegd; sjokten naar het strand aangezien het surfboard onverwachts zwaar was. De golven leken okee. Het waaide nagenoeg niet dus geen zijwind. De zon liet zich niet echt zien maar de temperatuur was toch fijn te noemen.In de verte aanschouwde een groepje dolfijnen de sjokkende groep surfers in spe op het strand. Tof uitzicht dus. Als warming up renden we het water in. Gelijk nat, gelijk heftig met de golven. Wel een goede kennismaking om het maar zo te zeggen. Toen kon de surfles echt beginnen, op het strand kregen we een korte uitleg qua poses en dergelijken en vervolgens gingen wr met surfboard het water in. Donders, wat is surfen gaaf! Het duurde niet lang voor ik al op het surfboard kon staan. De golven waren klein maar groot genoeg om op mee te varen. Volgens mij was ik ook gewoon te vastberaden om niet in het water te vallen, dat deed mijn surfkunsten aardig goed. Na zo'n anderhalf uur peddelen/zwemmen/vallen/opstaan/surfen hadden we een korte pauze op het strand. We dronken wat water, aten sinasappels (tegen de zoute smaak) en maakten een groepsfoto. Ik had genoeg energie om nog een tweede keer het water in te gaan dus hoppa. Even later lag ik alweer op mijm surfboard om wat golven te pakken. Helaas was het eb en waren de golven dus meer onvoorspelbaar en heftiger. Veel lastiger dus. Het ging voornamelijk om vallen en opstaan dit keer maar de keren dat ik wel met een golf meeging genoot ik uit volle teugen. Een dik uur later waren we dan toch echt klaar en stapten we weer in de bus richting de surfwinkel. Onderweg kletste ik wat met Mandy en bekeken we de foto's die de fotograaf had gemaakt (zo konden we beslissen of we ze wouden kopen). En of ik dat wou, er waren megaveel van mij gemaakt. Ondanks dat ik errug moeilijk kijk op de meeste (ik geef de concentratie de schuld) zjjn ze wel tof. Bij de winkel betaalde ik dus voor alle foto's en nam ik vervolgens een heerlijke lange douche. Wat een surfochtend. Ik wil nog een keer! Wie weet...

Na de douche liep ik fris en schoon met Mandy een stukje richting het strand. We genoten wat van de zon en wisselden nummers uit voor een eventuele volgende reunie. Ik chillde wat op een bankje terwijl ik mijn luncb opat. Mensen kijken is altijd zo boeiend, en geloof me in Byron zijn er veel interessante types om te analyseren! Via wat winkeltjes/supermarkten liep ik terug naar het hostel. Ik haat mijn slippers op dit soort momenten want zelfs na een half dagje begonnen de blaren al te komen.

Bij het hostel had ik inmiddels honger gekweekt en plofte ik dus met wat snacks op een bankje in de gezamelijke ruimte. Ik begon met wat orientatie op Nieuw-Zeeland en deed nog wat souvenirgeregel. Vervolgens herpakte ik mijn Backpack, klaar voor morgen! Aangezien ik daarna echt trek had besloot ik om vroeg avond te eten. Eerst maakte ik alvasf lunch voor morgen en vervolgens maakte ik havermoutpap als diner. Een beetje omgekeerde wereld maar dat maakt het eten er niet minder op! Bovendien moest ik mijn watermeloen opmaken dus dat was een goede gelegenheid. Ik at mijn avondeten op aan een tafel op het balkon, Chris, een Canadeze jongen hield me gezelschap.nadat hij vroeg of hij kon aanschuiven. We kletsten gezellig en gingen vervolgens na de afwas elk onze eigen weg. Ik haalde nog wat brochures over Nieuw Zeeland bij de reisorganisatie en liep naar mijn 'tipikamer'. Hier relaxte ik wat om vervolgens mijn ogen te sluiten. Moe en ontzettend voldaan na dit dagje actief bezig zijn.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Papa:
    28 april 2014
    Surfing, surfing, windsurfing....
    Ik zie het helemaal voor me.
    Nou de foto's nog !
  2. Anton:
    28 april 2014
    Wat een belevenis weer, dacht ik toch dat het windsurfen was, maar dit is nog veel stoerder. Fijn dat je zo genoten hebt.
    Dikke kus.