Schoonmaakdag 1

17 april 2014 - Laguna, Australië

12-04 21:35

Vanochtend werd ik aardig vroeg wakker. Niet vanwege kou of een oncomfortabel bed, integendeel. Ik moest helaas mijn bed uit om richting de compostwc verderop te rennen. Haha; te veel thee. Eenmaal terug in bed deed ik een poging om nog even te slapen maar na een half uurtje woelen scheen de zon fel door de ramen en besloot ik om op te staan. Beneden rook het heerlijk naar zelfgebakken brood, er was namelijk toast uit de oven. Met een kopje thee genoot ik van dit pre-breakfast. Wat het echte ontbijt werd moest ik maar even afwachten..

Na wat wakker worden op de veranda was het tijd om aan de slag te gaan. Ik maakte me klaar voor een dagje schoonmaken want het huis moest fris en schoon zijn voor de workshop van maandag. Ik begon met het vegen van de hele buitenkant van het huis, zowel het pad als de muren (spinnenwebben!). Halverwege kreeg ik de vraag of ik havermoutpap lustte (dat was dus het ontbijt). Kijk, dat hoef je mij niet twee keer te vragen dus een half uurtje later zat ik buiten heerlijk te genieten van dit ochtendmaaltje. Vervolgens ging ik weer verder met het vegen, ook de schuur mocht ik een opfrisbeurt geven. Toen letterlijk de blaren op mijn handen kwamen was het tijd voor wat afwisseling; onkruid wieden. Wat een feestje. Nee goed, erg vervelend was het niet omdat ik alleen maar het ergste uit de tuin moest halen. Vooral veel klaver rondom de mint en pepermunt, helaas vond ik geen klavertje vier. Nadat de oude auto van het gezin uit was gezwaaid namen we een volgende korte pauze; koffie met een warme hotcross bun uit de oven (soort krentenbol). Die aten we trouwens buiten op, gezellig bij het kampvuur in de openlucht. Vervolgens maakte ik de oude badkamer schoon voor zover dat mogelijk was aangezien de cursisten die waarschijnlijk gebruiken om hun handen te wassen. Nadat ik de tafeltjes buiten had afgenomen was het tijd om wat te relaxen, genoeg schoon gemaakt. Binnen vermaakte ik me wat met het lezen van kookboeken om mij vervolgens in mijn eigen literatuur te verdiepen. Ik kletste wat met Correar, Correa, Corrorea, Coz dus. Daarna was het tijd voor een late lunch, die we wederom buiten op de veranda opaten. Aangezien we nog wat tijd en energie overhadden mocht ik buiten gaten graven (....). Ook Penny hielp mee, Hayden ging ondertussen houten palen met een elektrische zaag te lijf en even later was daar onze sta-tafel! Echt wel tof. Hayden schuurde het tafelblad nog wat bij om het helemaal af te maken.

Ik ging weer naar binnen om mij om te kleden en nog wat te relaxen. Coz ging namelijk naar een feestje en wij zouden haar wegbrengen. Een uurtje later gingen we op pad, iets later dan verwacht vanwege kledingdilemma's (heel herkenbaar!). Na een halfuurtje kwamen we aan bij de pub waar Coz haar vrienden zouden zijn. Terwijl Hayden binnen een kijkje nam (het was een verkleed feestje en Coz ging écht niet in middeleeuws kostuum naar buiten). Ik genoot even van mijn 5 minuten bereik om vervolgens snel in de auto richting vrienden van Coz te rijden (er was blijkbaar nog niemand bij de pub). We zette Coz af en reden terug naar het huis. Onderweg maakten we een korte tussenstop om wat dingen in te slaan bij een andere lokale pub. Na een kort gezellige drankje gingen we echt terug.

Eenmaal thuis besloot ik om me te wassen. Dat bleek een ander avontuur aangezien de oude badkamer een douche had op zonne-energie. Er was niet genoeg zon geweest afgelopen dagen dus het water was koud. Tenminste, dat werd mij verteld. Ik besloot mij maar niet in het ijskoude water te wagen en koos voor de andere optie; het bad in de nieuwe badkamer. Penny stak voor mij wat waxinelichtjes aan, er was geen gordijn voor het raam naar buiten dus dat garandeerde meer privacy dan het grote licht. Ik liet het bad vollopen tot een hoogte van ca 10 centimeter en even later stapte ik in het water voor dit romantische primitieve avontuur. Het was echt wel fijn ondanks dat je haar wassen zonder douche en met een laagje water -waterbesparing- aardig lastig is. Na een tijdje ging ik er toch maar uit (altijd hetzelfde probleem met in bad gaan). Nadat ik schone kleren aanhad bleek het avondeten klaar: pasta, simpel maar superlekker. Voldaan dook ik even later in bed.