Night market

21 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

21/1 Hostel 22:09 Vandaag was een dag met zowel eenzame als gezellige momenten. Het wassen met mijn kleding ging gelukkig goed, geen bellendbende haha. Daarna lag ik een tijdje op een ligbed aan het zwembad. Ik ben een beetje verbrand op mijn rug -mam, ik had me wél ingesmeerd-omdat insmeren in je eentje best lastig is. Hopelijk kleurt het gewoon bruin... Ik zou rond 2 uur nog een keer skypen meet mama dus rond kwart voor 1 ging ik wat eten halen aan het einde van de straat. Ik snakte naar yoghurt dus dat kocht ik bij de 7/11 (supermarkt die hier om de tien meter zit), ook haalde ik cornflakes, plastic kommetjes en bestek (westerse cravings hier). Bij de marktjes op straat kocht ik vers fruit. Eenmaal terug in het hostel genoot ik van deze fantastische lunch, zeker voor herhaling vatbaar. Daarna skypte ik met mama en Anton. Weer werkte het internet maar half mee maar via mijn telefoon is het uiteindelijk gelukt, lang leve de technologie van tegenwoordig. Het is superfijn om af en toe contact te hebben met het thuisfront. Toen we opgehangen hadden besloot ik om de rest van de dag te besteden aan het uittypen van verhalen en foto’s op mijn blog te zetten. Dat duurde wat langer dan verwacht (...). Na mijn computerdate genoot ik buiten nog even van het zonnetje om vervolgens lekker te douchen (heerlijk zo’n resort). Ik was een beetje in dubio wat ik die avond zou doen. Ellen was de jungle in en de Deense meisjes waren naar de tempels. Vele pogingen vandaag om contact te maken mislukten omdat iedereen weg ging met de trein/bus. Ik was niet echt in de stemming om alleen naar de markt te gaan.

Eenmaal terug op mijn kamer bleek dat er een nieuw meisje verbleef op onze kamer (er was een bed leeg omdat Ellen weg was). Emily, een Engels meisje. Ze reist al 3,5 week door Thailand. We kletsten wat en ze wou wel mee naar de night market. Omdat we beiden weinig beweging hadden gehad die dag besloten we om lopend op pad te gaan. De markt was redelijk makkelijk te vinden (maar 1 keer fout gelopen, jaja). Het was niet zo’n avondmarkt als ik die verwachtte maar meer een supergrote markt met om de 10 meter dezelfde soort kraampjes. In principe kan je ze indelen in twee soorten: type 1 is een kraampje met namaakzooi (slippers, riemen, parfum en ga zo maar door) & type 2 is een marktkraampje met ‘traditionele’zooi (handgemaakte sieraden, wijde broeken enz.). Emily en iki besloten wat te gaan eten bij een soort van voedselmarktje zoals ik al eerder beschreef in het verhaal van de grote shoppingmall. Van te voren kochten we coupons die we zelf naar wens konden inwisselen, zo is er voor ieder wat wils. Emily volgt net zoals ik de theorie van ‘veel locals = goed voedsel’. Ik ging uiteindelijk voor een indiaans gerecht, rijst met groenten en aardig pittig gekruid. Emily deed een poging om voor twee te eten maar faalde, de porties zijn groot hier.

Na het eten liepen we verder langs de markt en toen met een andere route terug naar ons resort. Onderweg bespraken we verdere plannen en we besloten om morgen samen een fiets te huren, hiermee in een taxibusje naar een tempel bovenin een heuvel te gaan en dan terug naar beneden te fietsen. Ellen had dit gedaan en mij enthousiast gemaakt. In het hotel kletsten we wat met de Deense meisjes. Ze hadden spannende verhalen over hun Thaise massage en ladyboys. Het kwam er op neer dat het vaak erg ‘awkward’ was en we hebben enorm gelachen. Helemaal om de demonstratie hoe de thaise masseur met zn knieen in een van de meisjes hun kont op een neer zat te hopsen. O en ook hoe ze er na 10 minuten achterkwamen dat de vrouw toch echt een man was (iets met een voet en een kruis...). Heerlijk dit soort gesprekken. Ik heb veel zin in morgen. Ook boek ik morgen de bus naar Pai, dezelfde als de Deense meisjes. Dat is in elk geval een stuk gezelliger!