Kippen slachten (!)

25 februari 2014 - Echuca, Australië

25/2 22:10

Vandaag was een historische dag in de geschiedenis die genoeg gespreksstof met zich meebracht voor de komende honderd jaar. Ik heb voor het eerst kippen geslacht. Of beter gezegd  'geplukt' want het doden deed iemand anders gelukkig.

Het begon vanochtend allemaal heel liefelijk met een heerlijk ontbijtje bestaande uit toast en gepocheerde eitjes. Daarna gaven Siebren en ik net zoals gister de kippen en koeien eten (weer met hooi op de tractor wiehoe). Vervolgens werkten we verder aan onze pluk machine. Jonathan, de stiefzoon van siebren was ook inmiddels gearriveerd. Hij is een slachter van beroep en zou komen helpen om de hanen een toontje lager te laten kraaien. De eerste uren maakten we vol met ouderwets knutselen en prutsen met rubbers, schroeven, een oude wastrommel en één motor. Later dan verwacht hadden we hem eindelijk af. Helaas vernielde de machine zichzelf bij de eerste poging. Dat werd dus met de hand plukken.

Na een korte koffiepauze met zelfgebakken koekjes van Trish -ik kom tonnetje rond terug- begonnen we in de inmiddels brandende zon aan het vuile werkje. De eerste haan vond ik het lastigste om te zien. Siebren ving de kip waarna Jonathan hem bij de poten pakte, in de lucht cirkelde, zijn hoofd tegen een baksteen sloeg, op de kop aan een touw hing en vervolgens zijn keel doorsneed. BAM. Weg kip. Tenminste, een aantal minuten en stuiptrekkingen verder was hij toch echt dood. Daarna plukten we de kip en sneed Jonathan hem verder op de juiste manier (leeghalen). Al met al een vies werkje maar -op de eerste kip na- viel het me alles mee. Ik hielp met het plukken van de kippen en haalde tussendoor vers heet water om de kip na zijn dood in te dompelen. Héérlijk toch?

Voor de lunch deden we 7 kippen, na de lunch maar 3 omdat Siebren richting de stad moest voor zijn werk. Na die tijd waren we allemaal doodop door de nieuwe indrukken, het warme weer en het toch wel zware werk. Genoeg gedaan voor vandaag zeiden ze. Heerlijk :). Ik sprong snel onder de douche en kon daarna mee rijden met Siebren richting Echuca. Trish zou later komen en pikte mij dan op. In de stad liep ik wat rond, bezocht ik wat winkels en bezichtigde ik wat toeristische plekken. Ook kocht ik een Australische simkaart. Vervolgens plofte ik in de bibliotheek neer voor een internet sessie van 30 minuten, ik heb deze keer geen internet bij mijn host maar moet wel wat dingen regelen voor volgende bestemmingen. En voor het contact met jullie is het handig ofcourse. Na mijn bibliotheekbezoek werd ik opgehaald door Trish. We haalden samen boodschappen (deels bij de Aldi, voelde ik me toch even thuis) en reden terug naar het huis. Hier deed ik wat klusjes (was binnenhalen, wandelen met de hond, koken, was vouwen) om vervolgens aan te schuiven voor het diner. We aten opgebakken hutspot met lamskoteletten en asperges. Een echt Hollands diner, hmmmm. Daarna kletsten we wat na en dook ik in bed. Morgen gaat de wekker een uur later, dat is genieten!

1. Papa:
    28 februari 2014
    Geen kip gegeten?........
    1/2 konijn lijkt ook op kip (vraag maar aan opa)