Historisch Sukothai

31 januari 2014 - Tha Thong, Thailand

31/1 Internetcafe 17:55

Vanochtend stond ik vroeg op zodat ik om 8 uur bij de receptie kon staan. Vanaf daar vertrok een busje naar het historisch park van Sukothai. Ik had met de Australische jongens afgesproken gisteravond om samen eerst te ontbijten en dan het park in te gaan. Rond half 9 werden we door het busje gedropt bij de kant van het park, hier zochten we eerst een restaurantje waar we ontbeten. Daarna besloot ik om toch af te splitsen van de jongens, zij wouden wandelen en ik wou graag fietsen. Ik huurde een fiets, auto's zijn er verboden. Er zijn drie verschillende delen, Centraal, Noord en West, voor elk deel moet je entree betalen. Ik begon bij het Centrale deel en zag de meest bijzonde ruines en buddha standbeelden. Bij een soort eilandje in het midden was er een yoga les bezig. Er stond muziek op en er heerste een bijzonder rust. Ik besloot om hier even uit te rusten. Na verschillende onderdelen bezocht te hebben in het centrale deel zette ik mijn reis voort richting het Westerse deel. Het was een eind fietsen volgens mijn lonely planet, al klonk 2 kilometer goed te doen. Op enig moment bedacht ik me dat ik misschien niet op de juiste weg zat omdat het wel heel erg lang duurde, bij een groot kruispunt (na 40 minuten?) besloot ik dan ook om te keren. Ik had inderdaad een afslag gemist (werd afgeleid door een maf bordje) maar kwam uiteindelijk weer op de goede weg. Redelijk moe en bezweet begon ik in het Westerse deel aan een klim van 300 meter voor een ruine op de top. Het uitzicht was het helemaal waard. Omdat het Westerse deel zo ver lag van de rest waren er weinig toeristen te bekennen. Bovenin was alleen een monnik die foto's aan het maken was. Hij wou een foto van mij nemen. Ik was redelijk verbaasd maar ging akkoord. Vervolgens nam ik natuurlijk ook een foto van hem. Heerlijk haha. Na deze ruine fietste ik verder door dit deel en kwam wederom langs mooie gebieden. Na het westerse deel had ik geen zin meer in het Noorden dus besloot ik om mijn fiets terug te brengen. Ik koelde af met een fruitshake (dit durf ik inmiddels wel aan) en stapte in het busje terug naar het nieuwe deel van sukothai. Hier zocht ik naar wat eten, ik streek uiteindelijk neer bij een restaurantje en at een curry met rijst. Iets te pittig hahaha. Vervolgens liep ik bij een internetcafe naar binnen die ik die dag ervoor had gezien, ik had aardig wat in te halen qua verhalen en wou dit graag uittypen. Het cafe is een toeristische attractie opzich. Ik zit nu tussen thaise puberjongetjes die allemaal gamen en popmuziek luisteren. De eigenaar gaat om het uur rond met een spuitbus om de lucht dragelijk te maken. Ik geniet hier echt van haha. Zometeen ga ik terug naar het hostel. De meneer heeft me aangeboden om me te helpen met mijn weg naar het zuiden. Ik ga zo snel mogelijk naar de eilanden nu, heb wel genoeg ruines en tempels gezien.

1. Marianne rotgans:
    31 januari 2014
    Jéééé Aafie, wat een bijzondere verhalen en foto's weer.
    Als je studie ooit tegenvalt kun je ook nog reisverslaggeefster worden.
    Kus,
    Marianne
  2. Mama:
    31 januari 2014
    Oh wat een mooie verhalen en super fotos! Fijn dat je dit met ons deelt! Je ziet er idd stralend uit!
  3. Yvonne van der Staay:
    31 januari 2014
    Geniet van alle verhalen en foto's. Wat een geweldige avonturen beleef jij op dit moment. Blijf vooral schrijven en fotograferen want zo kan ik een beetje met je meeleven. Elke dag een klein feestje, denk ik.
  4. Anton:
    31 januari 2014
    Aafke, prachtige verhalen en wat beleef je veel. Mooie foto's om van te genieten.