Geysers & Maoridorp

17 mei 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

De wekker ging vanochtend vroeg. Te vroeg. Het liefste had ik hem meteen uitgedrukt, me omgedraaid en een potje verder geslapen. Maarja, wat heb je aan een dag in bed in Nieuw Zeeland? Precies, niks. Dus na wat gedreutel stapte ik toch echt uit mijn lekkere warme bedje. Ik pakte snel mn tas in, liep naar de keuken voor een appel en ging vervolgens linea directa richting de supermarkt om wat spulletjes te kopen voor lunchpreparatie -zoals een echte geldloze backpacker betaamt-. Onderweg genoot ik heerlijk van het zonnetje. Eenmaal terug in het hostel maakte ik snel een lunch klaar om vervolgens weer op pad te gaan.

De eerste bestemming waren de geologische heetwaterbronnen die aan het stadscentrum grensden. Ik had geen idee wat mij te wachten stond maar donders wat was dat tof. Thermobronnen zo vanuit de grond, dus kokende waterpoelen. Je kon zo langs verschillende waterbronnen lopen. De geur was wat minder prettig (rotte eieren?) maar het magische zicht van de stoomwolken was echt vet. Ik liep terug richting het centrum via de rand van het meer. Nog zo'n mooie plek met fantastisch uitzicht. Ik hield maar niet op met foto's maken... Oeps. Eenmaal terug in het centrum liep ik naar het informatiepunt om te kijken wat ik vandaag verder zou doen. Twee van de Duitse meisjes waren al vertrokken met een tour richting andere geysers en ik besloot dan maar richting een Maoridorp verderop te gaan, een toeristische attractie maar toch iets van cultuur wat ik naar mijn mening meegemaakt moest hebben.

Ik kon via de lokale bus er naar toe. Na een paar minuutjes wachten stapte ik in en vertelde ik de buschauffeur waar ik heen moest zodat hij mij kon waarschuwen als ik op bestemming was. Onderweg genoot ik heerlijk van het uitzicht maar ik begon ineens te twijfelen omdat het me wel heel erg bekend voor kwam. Bleek een half uurtje later dat de buschauffeur mij vergeten was en we weer terug waren bij het begin. Hahaha. Er echt om lachen kon ik op dat moment niet want ik was al laat en wou de culturele performence van 14:00 zien. Gelukkig kon de buschauffeur mij op tijd afzetten bij het maoridorp, na de kaartcontrole trok ik een sprintje richting de performencehal om hier even later op een bankje te ploffen. Pfoe, net op tijd. Ik genoot van mijn lunch die nog steeds in mijn tas zat en liep even later met wat andere toeristen naar binnen om hier van de performence te genieten (buiten was het te koud). De show overtrof mijn verwachtingen, het waren drie vrouwen en drie mannen die in traditionele kleding wat liedjes en dansjes deden maar donders wat konden ze goed zingen. Echt een mooie harmonie. Halverwege mocht het publiek ook participeren en niet veel later stond ik dus met wat andere vrouwlijke toeristen een dansje mee te doen. Supergrappig.

Het derde Duitse meisje had inmiddels contact met mij opgenomen en ook de bus richting het dorp genomen. De rest van de middag liep ik dus samen met haar langs alle geysers, modderpoelen en waterbronnen. Ook namen we deel aan de gratis rondleiding van bijna een uur die door een grappige Maoriman werd gegeven. Superinteressant. Na de tour liepen we terug naar de bus, helemaal op de hoogte van de Maori cultuur. In het centrum nam ik afscheid van Lea (het Duitse meisje) en liep ik terug naar het hostel. Hier warmde ik op met een kopje thee om vervolgens lekker warm te douchen. Daarna chillde ik wederom wat op de bank tot ik genoeg energie had om avondeten te maken. Ik flanste een heerlijke salade in elkaar -al zeg ik het zelf-, keek nog wat televisie met andere backpackers en ging daarna lekker vroeg naar bed. Hoppakee. Een heerlijke lange nacht tegemoet en de wekker niet te vroeg. Ik heb immers nog steeds niemand anders op mijn kamer en kan dus lekker lang en fatsoenlijk slapen!

1. Mama:
    17 mei 2014