Genieten tot de max bij Milford Sound

29 mei 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Het was weer eens een topdagje vandaag, zo een die maakt dat ik bijna niet weg wil hier. Het leek allemaal vanochtend niet zo voorspoedig te gaan toen ik om twintig over zes in de regen op de bus stond te wachten. De bus was te laat en toen we eindelijk in konden stappen werd ons verteld dat vanwege het slechte weer (regen, regen, regen) de weg naar Milford Sound dicht was en het niet zeker eas of deze op tijd open zou gaan. Aangezien het een lange rit was gingen we wel op pad en hielden we maar onze vingers gekruist. De eerste anderhalf uur zat iedereen zenuwachtig in de bus. Veel buiten was er niet te zien, eerst vanwege hetfeit dat het nog donker was en daarna aangezien het mega erg regende. Na een korte wcstop kwam de buschaffeur met een grote glimlach terug en het goede nieuws dat de weg open was. Yes! Even later hadden we een korte koffiepauze. Ik kletste gezellig met een Zwiters meisje van hetzelfde hostel, Florence was haar naam. Eenmaal weer in de bus reden we een toffe route door het national park naar Milford Sound. Vanwege het weer en de bijbehorende mist was het zicht helaas niet ver maar wat we konden zien was prachtig. De bergen, rotsen, watervallen, rivieren, schapen, koeien en vooral bemosde bomen gaven een prachtig beeld. Zoals gewoonlijk groene heuvels en nog steeds besneeuwde bergtoppen. Hoe dichterbij we bij Milford kwamen des te beter het weer werd. Toen we rond het middaguur echt daar waren kwam zelfs de zon en de blauwe lucht te voorschijn. Precies op tijd want na een half uur stapten we op de boot voor de cruise. Deze was wederom fantastisch, het uitzicht was echt schitterend mooi. Een zicht op het fjord vanaf het water. We vaarden langs vele watervallen (dankzij de regen), af en toe zelfs met een regenboog vanwege de zon. De wind maakte het fris maar het was aardig goed te doen op het dek. Bovendien was er binnen gratis thee en kregen we bij onze lunch ook een warm kopje soep. Gedurende de cruise werden we voorzien van commentaar door twee jonge jongens die dit met erg veel humor deden. Ook de kapitein van het schip had de schik er goed in en zette 'Raindrops are falling' in toen we vlak langs een grote waterval vaarden en de helft zwaar nat werd. Tegen drieen stapten we allemaal zwaar omvergeblazen van de boot. We liepen gelijk weer door naar de bus waarmee we meteen richting Queenstown reden.

Onderweg hadden we dit keer een veel beter zicht vanwege de opgeklaarde lucht. De bergen bleken groter, de heuvels groener en de valleien dieper. Superfijn genieten dus. Na een korte tussenstop werd het weer wat donkerder, de buschauffeur zette een dvd op en onderweg terug keken we een film. Wel zwaar ingepakt met jas en muts want de buschauffeur had na drie keer vragen nog niet door dat het echt heel koud was in de rest van de bus. Bij aankomst in het hostel stapte ik dus gauw onder de douche om vervolgens lekker warm in bed te duiken. Geen trek meer in avondeten, gewoon zwaar toe aan slaap (die dronken kamergenoten waren niet bevorderlijk afgelopen nacht). Ik chillde wat en toen kwamen alle anderen van de kamer binnen. Ze waren wel heel sociaal en we kletsten supergezellig. Toen zij weer weggingen voor pizza genoot ik heerlijk van de rust. Nog even op de wifi, even lezen en dan echt slapen. Morgen gelukkig geen alarm 's ochtends vroeg. Desalniettemin (hopelijk, iets met het weer..) een avontuurlijk dagje. Wordt vervolgd!