Fietsen in het zonnetje & BBQ

8 juni 2014 - Vancouver, Canada

En dat was alweer de eerste volle dag in Canada. Lekker zonnig en actief, zo mogen ze allemaal wel worden. Nadat ik vanochtend (door de wekker) wakker was liep ik ietwat suf naar beneden voor het gratis ontbijt dat overigens meer bleek dan in had verwacht. Ik propte mezelf voor met de heerlijkste broodjes, bagels en scones. Er was teveel om in een keer te proberen dus dat betekent een gevarieerd ontbijt de komende dagen! Ik sloeg een lunchvoorraadje in en maakte ook van mijn gekochte fruit een fruitsalade. Ik haalde nog snel mijn camera van boven en liep toen de frisse buitenlucht in. Via internet had ik gelezen over een wandel/fietspad die een mustdo moest zijn in Vancouver. Ik liep dan ook via een toeristische winkelroute naar de kant van het water. Hier bezocht ik 'Canada Place' en liep ik langs de haven waar ook watervliegtuigen vertrokken en landden. Niet veel later vond ik een fiesverhuurder en even later fietste ik er dan ook vandoor. Ik volgde het eerdergenoemde pad en snapte meteen waarom het zo populair is; de route is echt geweldig mooi met het uitzicht op het water, bovendien is het een superfijn pad met een fietsgedeelte en wandelgedeeltr afzonderlijk van elkaar. Chapeau voor Vancouver met zijn aanwijsbordjes want ik raakte geen moment verdwaald. Aangezien ik al gauw de 9.5 km had voltooid besloot ik om een stuk verder te fietsen. Het was zo fijn om eindelijk weer van dit vervoersmiddel gebruik te kunnen maken, bovendien was het weer echt perfect voor een fietsdagje. Ik reed na een korte lunchpauze langs de rand van de uitmonding van het water naar een soort eiland verderop. Ik fieste langs een roeievenement wat voor een grappig gezicht zorgde op het water. Ook kwam ik langs het olympische stadion en dorp. Aangezien ik zo lekker op gang was maakte ik een omweg via een vliegerstrand. Eenmaal bij het eilandgevalding parkeerde ik mijn fiets om een soort publieke markt binnen te lopen. Na even rondsnuffelen liep ik al gauw weer naar buiten, pfoe wat een drukte. Ik liep nog langs wat creatieve winkeltjes en maakte voor een paar euro buttons voor op mijn rugzak (ha, eindelijk eentje met mijn naam erop!).

Na een uurtje dwalen stapte ik gauw weer op de fiets om via de brug terug naar het centrum te gaan. Een iets kortere maar steilere route terug, ik had aardig haast dus een goede beentraining. Aangezien ik echt op moest schieten in het centrum om binnen het vierde uur te blijven van mijm fietsverhuur racete ik langs de vele fietsers, nam ik wat tussendoorweggetjes en reed ik vast overal waar het niet mocht. Gelukkig rijden ze hier in Canada gewoon rechts want anders had ik echt veel beter op moeten letten, die verplichte helm liet ik liever onbeschadigd! Een paar minuutjes te laat kwam ik bij de fietsverhuurder aan die mij gelukkig niet voor een extra uur liet betalen.

Nadat ik mijn fiets had gedropt liep ik vrolijk door het zonnetje terug naar het hostel. Ik nam de route door de grote winkelstraat en genoot van een heerlijk verse smoothie. Vancouver valt best mee als grote stad alhoewel het er overloopt van de dakloze mensen. Om de tien meter staat er wel eentje te bedelen, als dat nog mogelijk is tenminste want ik heb er ook tig knock-out gezien naast een fles alcohol. Opdringerig zijn ze niet echt maar nu snap ik wel de waarschuwingen van eerder ontmoette canadezen om niet 's nachts alleen op pad te zijn.

Bij het hostel deed ik lekker rustig aan. Ik nam een heerlijk lange douche (hoezee een gratis handoek van het hostel te leen!). Nadat ik mezelf in schone kleren had gehezen liep ik naar het dak van het andere gebouw. Vanochtend had ik me namelijk opgegeven voor de BBQ, dat betekende dus niet koken vanavond! Op het dakterras zaten al wat anderen, het was nog geen etenstijd dus ik vermaakte mezelf met mijn boek en een perzik (fietsen maakt hongerig). Al snel raakte ik aan de praat met een Zweedse jongen en niet veel later zat de tafel vol met andere reizigers. Het eten stelde niet veel voor maar smaakte best okee, een groenteburger (hamburgerding). Mijn hoofddoel van de avond, anderen ontmoeten, was gelukkig wel erg geslaagd. Na een paar uur kletsen en lachen verplaatsten we ons naar de gameruimte om hier nog een potje pool te spelen met een stuk of acht man (ik keek vooral toe). Tegen tienen besloot de rest om naar een bar te gaan. Ik ging niet mee (iets met een strenge leeftijdscontrole hier van 19 jaar grumspfh) maar settelde mezelf nog even in de keuken voor een kopje thee en wat fruit. Ik keek half naar Harry Potter en kwam al snel in gesprek met nog meer anderen reizigers. Dit keer wat oudere mannen. Eentje bleef maar kletsen, wel heel sociaal en aardig hoor maar ietwat wanhopig op een gesprek volgens mij haha. Tegen elven zei ik dan toch echt gedag en liep ik naar mijn kamer. Hier trof ik overigens weer niemand aan, mijn kamergenootje weet zich goed te verbergen... Ik ben benieuwd wat die uitspookt overdag. Nadat ik mijn been had verbonden vanwege scheermesjesaanvallen kleedde ik me gauw om en dook ik in bed om nog even te lezen. Die jetleg is raar man. Het voelt nog niet zo laat maar gelukkig heb ik mezelf vandaag goed actief gedragen, ik hoop dat ik dan ook gauw in slaap val. Op naar een nieuwe mooie dag!

1. Anton:
    8 juni 2014
    Dat is toch genieten en mooi meegenomen zo'n mooie dag. Heb veel plezier, ben benieuwd naar foto's. Kusss.
  2. Bert en Geertje:
    9 juni 2014
    Als er kampvuur is dan moet je je daar zeker voor opgeven. Lekkere hotdogs, corn en marshmallows. Timmy's (Tim Horton) heeft de beste koffie, niet duur en ook voor een eenvoudig lunchje kun je daar aardig terecht. Geniet nog maar even lekker van Vancouver, want binnenkort kom je handen te kort bij de MacKinnnon's....
  3. Papa:
    9 juni 2014
    Net je broer, op de fiets in een vreemd land.
    Waar hebben jullie die tiq van ?