Aankomst nieuw WWOOF adres; de bende van 4!

26 maart 2014 - Lisarow, Australië

Het inpakken en verder reizen wordt langzamerhand routine dus vanochtend had ik weinig tijd nodig om mezelf klaar te maken voor vertrek. Nadat ik had uitgecheckt liep ik richting de metro, het kaartje was snel gefikst en ik reisde richting centraal. Hier kocht ik een kaartje richting Lisarow waarna ik op het station mijn bammetjes at terwijl ik wachtte op de trein. Een half uurtje later kon ik instappen en reed ik richting mijn nieuwe WWOOF adres. Het was wederom een boeiend ritje met veel indrukwekkende uitzichtmomenten, vooral het oversteken van een soort rivier bracht mooie beelden. Na dik een uur kwam ik aan in Lisarow. Ik moest nog een bruggetje oversteken en wachtte daar bij de telefooncel op mijn WWOOFhost. Een paar minuutjes later kwam Michelle mij oppikken, een superaardige Australische vrouw. Eerst pikten we Ruby (klein wit knuffelig hondje) op bij de hondenkapsalon en toen reden we echt richting het huis. Onderweg kletsten we lekker veel, gezellig dus een goed teken. Eenmaal bij het huis bleek het een uitgestrekt gebied te zijn waarin meerdere soorten planten/groentes groeien. We lieten de kippen los en gingen naar binnen. Hier maakte ik kennis.met de baas dez huizes; Marly de waakhond. Wees gerust, geen bulldog. Meer een soort herdershond en eerder te aanhankelijk dan vijandig. Laten we het erop houden dat ik binnen een minuut schoongelikt was. Het huis zelf bleek wederom uitgestrekt met een immens grote woonkamer en (voor de grote van de familie) weinig rommel. Mijn kamer hier is klein maar groot genoeg, gewoon een goed bed en een bureautje; alles wat ik nodig heb. We aten lunch en daarna kon ik meteen aan de slag. Haha, voor eten moet gewerkt worden. Ik maakte eerst tig bakken voor het planten schoon met azijn -organisch tuinieren- en daarna kreeg ik een ruime rondleiding langs alle velden. Alle bijbehorende taken werden uitgelegd met een vooruitblik op morgen aangezien ik dan mezelf alleen (!) moet redden/vermaken. Na de grote tour begonnen Michelle en ik samen met het redden van een aantal bananenplanten (kijk, dát is dus tof hier). Best hard werken aangezien ik met de kruiwagen aan de slag ging, zand/houtsnippers van verderop moest verplaatst worden naar de grond rondom de bomen om deze vruchtbaar te maken. Na dit klusje -zeg maar gewoon klus- had ik even.een momentje rust aangezien Michelle de kids van school ging halen. Een kwartiertje later maakte ik kennis met de bende. Vier jongens; de jongste 9 en de oudste 16. Allemaal stuk voor stuk erg into sport en vooral erg aardig. Volgens mij ook supergewend aan WWOOFers want totaal niet terughoudend. Na deze kennismaking kon ik weer aan de slag, ik plukte buiten alle bonen van de plant (dat waren er nogal wat) en daarna kon ik binnen genieten van passievrucht en pannenkoeken. En een kopje thee. Ik hoor niemand klagen hoor. Na deze pauze kreeg ik een lesje in het voortplanten van bloemen/lavendel. Superinteressant! Je knipt het bovenste deel van de planr af waarna je de blaadjes verwijderd en dan opnieuw in de aarde plant. We gebruikte honing om de 'wond' te steriliseren. Dat is pas functioneel.

Na deze lesjes ging ik weer naar binnen, veegde ik de woonkamer en hielp ik met het was binnenhalen. Toen was het alweer tijd voor het avondeten, een soort groene curry met een Nederlans tintje (worteltjes). Natuurlijk werd er ook wat anders gekookt & restjes opgewarmd want puberende jongetjes lusten niet alles (herkenbaar!).

Na het avondeten was het tijd om de honden uit te laten. James, een van de jongens, ging ook mee. Het was een korte wandeling maar wel erg mooi. De terugweg was lichtelijk spannend aangezien er genoeg andere honden langs de weg 'woonden' en Marly vond ze nogal interessant. Gelukkig liep ik met Ruby dus een echte workout werd het voor mij niet, kleine springende hondjes zijn net lucht. Zo licht als een veertje!

Eenmaal terug bij het huis nam ik een lekkere douche. Wel kort, er heerst een watertekort hier, maar lang genoeg om me weer fris te voelen. Daarna at ik wat yoghurt om vervolgens een beetje te relaxen. Ik hielp Ben een beetje met zijn huiswerk (iets met tekenen en een boodschap enzo), las wat in wetenschapsmagazines en had erg veel lol met Ben en Tom (de oudste twee). Tegen half tien was ik toch echt wel moe en besloot ik om richting bed te gaan. Dit wordt een druk weekje maar vast erg leuk met alles wat gedaan moet worden en de bende, alle vier zijn ze erg van het leren van nieuwe dingen (Harry (9): 'Iceland is Green and Greenland is Ice'. That is so weird!') Eens zien of ik na deze dagen een tijdje geen jongens meer kan zien!

1. Oma:
    26 maart 2014
    Wat jou laatste opmerking betreft, dat is vast afhankelijk van de leeftijd. Hahaha! Een hele dikke kus van Oma.
  2. Mama:
    26 maart 2014
    Kan je je niet beter gaan inschrijven voor een uni in de agrarische sector? Of koop al vast het huis van opa en oma en maak daar een wooffadres van met weer een grote ouderwetse moestuin of theetuin of wat dan ook. Dikke knuffel!
  3. Anton:
    27 maart 2014
    Ik sluit mij geheel aan bij de opmerkingen van oma en mama. Kus.
  4. Papa:
    1 april 2014
    Lijkt meer een bende van 5....