Olifantenliefde

30 januari 2014 - Chiang Mai, Thailand

Nadat ik toch in slaap was gevallen sliep ik heerlijk. De volgende ochtend werd ik bijna niet wakker door mijn wekker, gelukkig had ik alles die dag ervoor klaargelegd dus was ik op tijd in de kleren. Ik nam snel afscheid van Emily die een trekking ging doen van twee dagen, zodra zij terug kwam was ik alweer weg. Vervolgens snelde in naar een cafe voor een ontbijt, hier werd ik even later opgepikt met een stationswagen. De man die mij oppikte sprak goed Engels en we hadden een leuk gesprek. Na 10 minuten pikten we ook een ander meisje op, Katy uit Engeland. Het was fijn dat er nog een meisje alleen was. Tijdens de rit viel ik af en toe in slaap. Tijdens een korte tussenstop maakte ik kennis met de eerste ouderwetse wc hier -gat in de grond-, lang leve wc papier. Na dit kleine avontuur gingen we weer verder met de stationswagen. Het was een lange rit van ongeveer 2,5 uur. Vooral het laatste half uur was eng, een soort slingerweg door de jungle. Geen verkeer te bekennen. Na dit laatste stukje kwamen we aan bij de olifanten.

Wauw.

Het begon met het kennismaken. Er waren 3 grote olifanten en 1 baby olifant. We konden dichterbij komen, ze aanraken. Ik zag al meteen dat ze niet vastgeketend waren en konden gaan waar ze wouden. Bovendien was er geen haak te bekennen. Heel fijn dat het zo natuurlijk was. Na de kennismaking gingen we ons omkleden, uit respect voor de stam waar we vandaag bij hoorden. Ik kreeg, ik citeer de gids, lady gaga kleren. Haha, heerlijk. Hierna gingen we de olifanten voeden, we stopten de bananen met schil en al in hun mond. Vervolgens leerden we hoe we ze mee moesten nemen (trek aan hun oor en roep een commando) en gingen we naar de rivier om ze te wassen. Met een bamboebuis en borstel gingen we aan de slag. Hierna kregen we weer uitleg over de olifant in het algemeen en hoe we erop moesten zitten en rijden. Daarna gingen we op weg naar de waterval. Omdat we met 5 mensen waren (drie thaiwan/canadezen) was het erg persoonlijk en gingen we per duo op de olifant. Het was een tocht van 1,5 uur in een fantastische omgeving, we zagen buffels, zwijnen en kippen en de meest fantastische natuur. Bij de waterval aten we in een bamboehutje een basic lunch (fruit, kippenpoot en rijst). Goed om even op te merken dat ze hier wel voor een westerse wc hadden gezorgd, haha cultuurdingetje. Na de lunch mocht je als je wou op een olifant en dan in de waterval. Ik kon deze kans natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan dus trotseerde het koude water en werd zo een mega ervaring rijker (zie de foto's). Ook het baby olifantje speelde in het water, deze had natuurlijk niemand achterop. Na de waterval was het tijd voor de terugrit, dit keer ging ik voorop. Het rijden op een olifant is niet het comfortabelste ooit maar echt zo fantastisch. De terugweg genoot ik van de zon en viel door het wiegen haast in slaap. Eenmaal terug in het kamp namen we afscheid van de olifanten, degene waar ik de dag mee door heb gebracht heette Memories. Good Memories!

De autotrip naar het hostel was weer lang maar ik was zo moe dat ik het zelfs voor elkaar kreeg om in het junglestuk in slaap te vallen. Bij het hostel at ik Rosti met 3 zwitsers en een Duits meisje. Vervolgens pakte ik mijn backpack in, dronk met de rest een cocktail en dook in bed. Halverwege de nacht werd ik wakker door de airco die aan was gedaan. Hij was bevestigd aan de muur en blies precies in mijn richting (ik sliep bovenin het stapelbed). Uiteindelijk viel ik in slaap om tegen half 8 weer wakker te worden. Ik douchte, checkte uit en snelde naar een winkel dichtbij. Ik had mezelf beloofd dat ik een olifantensieraad mocht kopen nadat ik op eentje had gezeten. Zo gezegd zo gedaan. Nu geniet ik van een ontbijt bij het eerder besproken Dada Kafe. Zometeen ga ik naar sukothai met de bus, een lange rit van 5 uur.