De dag dat ik een walvis zag!

25 mei 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Nog steeds een beetje overdonderd lig ik in bed. Wat een fantastische dag. Het begon al goed toen ik vanochtend ruim op tijd wakker was, ik kon rustig mijn tas inpakken en genoot in de lounge van een ontbijtje. Vervolgens stapte ik vrolijk naar buiten (mijn bagage liet ik achter in het hostel), mijn kleine rugtas mee met daarin natuurlijk het nodige voedsel en het belangrijkste voor vandaag: mijn camera. Tien minuutjes later kwam ik aan bij het walviscentrum. Hier werd ik 'ingecheckt' en kreeg ik meteen een waarschuwing over zeeziekte vanwege een sterke wind vandaag. Ook kon het zijn dat we eerder terug zouden gaan vanwege het weer, dan zouden we eventueel wel geld terug krijgen naar verhouding van tijd en datgene wat we gezien hadden. Het klonk allemaal erg onrustig maar ik had er veel vertrouwen in dat de tour het duizend waard zou zijn. Mijn reistabletjes had ik al eerder die ochtend genomen dus niks hield mij nog tegen!

Een half uurtje later kregen we met de grote club toeristen een veiligheidsbriefing. Vervolgens reden we met de bus richting de kust waar we overgingen op de boot. Het was een klein modern voertuig met luxe stoelen. We werden verzocht plaats te nemen en toen iedereen zat vertrokken we. De vrouw die de tour leidde was superaardig en vertelde met veel humor allerlei interessante feitjes. We stopten tot drie keer toe na tien minuutjes varen zodat de capitein van het schip met een of ander geluidsapparaat de geluiden van de walvis kon opvangen en zo de plek van het spotten kon vinden. De eerste twee keer stond ik aan de zijkant van het schip te genieten van het uitzicht en de frisse wind. De derde keer stond ik voor op het dek. Dat bleek een juiste keuze want na een loos alarm (houtwalvis) zagen we in de verte een soort stoom vanaf het wateroppervlakte komen. Bingo! De boot sjeesde er naartoe en minder dan een halve minuut later dobberden we naast deze enorme vis. Wat een megagrote creatie is dat zeg, super indrukwekkend. Zo'n tien minuten konden we van de walvis aan het oppervlak genieten. Na een mega indrukwekkende duik (de beroemde staartzwiep in de lucht) was de walvis nergens meer te bekennen. We gingen weer verder op zoek naar andere zeewezens en niet veel later stonden we weer op het dek buiten. Eerst vanwege een hele groep duskydolfijnen die ons gedag kwamen zeggen. Toen werd de crew wel heel enthousiast omdat er een andere zeldzamere walvis werd gespot, een kleinere. Deze dook telkens onder water en was lastiger te zien. We lagen met de boot stil vlakbij een rots waar veel zeeleeuwen lagen te zonnen. Om ons heen vlogen veel vogels, waaronder de bekende albatros. Geloof me, ik was echt een gelukkige mens met al deze fantastische dieren om mij heen. We hadden weinig tijd meer en liepen al richting de stoelen binnen toen we nog een laatste verrassing kregen, een megagroep duskydolfijnen zwom in de verte. De kapitein vaarde er zo snel mogelijk naar toe en even later werden we letterlijk door honderd dolfijnen omringd. Wauw. Het was echt lastig om even later toch écht naar binnen te gaan om koers richting de haven te zetten. Onderweg kregen we nog wat interessante feitjes te horen van de toffe gids en toen was de tour alweer ten einde. Met een glimlach van oor tot oor kwam iedereen de boot af. We reden met de bus terug naar het walvisucentrum en vanaf hier liep ik weer richting het hostel. Onderweg hopte ik wat winkeltjes in en uit, las ik wat toeristische informatie over volgende bestemmingen en genoot ik na met mijn camera. Tegen drieen haalde ik mijn bagage op bij het hostel om even later in de bus riching Christchurch te stappen.

Het was alweer half zeven toen ik daar aankwam. Ik liep door het 'centrum' naar de busstop om hier opde bus richting mijn hostel te stappen. Vanwege de aardbevingen een aantal jaar geleden is een heel groot deel van de stad verwoest en nu weer in aanbouw, veel is er dus niet over. Ik kon in het donker niet alles goed zien maar wat ik meekreeg gaf een trieste indruk. De buschauffeur gaf dit keer goed aan waar ik eruit moest en niet veel later kon ik inchecken in het hostel. Ik werd supervriendelijk onthaald, altijd fijn. Mijn kamer is ook superchill want geen stapelbedden hier. Hoezee!

Ik at in de lounge een supergemakkelijk maaltijdje (instantnoedels) met wat yoghurt en fruit na om het toch wat interessant te maken haha. Ik moet echt op mijn geld gaan letten nu dus voor fancy koken is er geen budget meer. Na het eten las ik wat in een lonely planet en dook vervolgens in bed om hier nog na te genieten van deze indrukwekkende dag.

1. Marlou Reuvekamp:
    25 mei 2014
    Hey Aafke, het is genieten al die verhalen en foto's. Nog heel veel plezier.
  2. Dick:
    Hoi Aafke
    Ik heb net je verhaal weer gelezen en de fotos bekeken ga
    zo door blijf genieten dan doen wij dat ook
    groetjes uit Wezep
  3. Papa:
    gaaf man.
    kan geen dierentuin tegenop!
    en wat een mooie foto's.
    groeten uit 3-bergen
    X